Dr. Marion Müller
Postdoc
Vita
since 12/2021 | Research fellow at the Research Centre for Manors in the Baltic Sea Region, University of Greifswald |
4/2017 – 5/2021 | Research fellow at the franco-german research project „Architrave – Art and Architecture in Paris and Versailles in Accounts by Baroque-Era German Travellers“ (architrave.eu), until 9/2020 at the Centre Allemand d’Histoire de l’Art in Paris |
3/2016 – 3/2017 | Research assistant in training at the Staatliches Museum Schwerin |
5/2016 | PhD Thesis defense, „Das Schloss als Zeichen des Aufstiegs. Die künstlerische Ausstattung von Vaux-le-Vicomte im Spannungsfeld repräsentativer Strategien des neuen Adels im französischen 17. Jahrhundert.“ Cotutelle de thèse, Goethe-Universität Frankfurt and Université de Paris-Sorbonne IV |
2001 – 2008 | Studies in History of Art and French at the Freie Universität Berlin, the Philipps-Universität Marburg and the Université de Haute-Bretagne Rennes |
Scholarships
2011 – 2013 | Doctoral scholarship by the Gerda-Henkel-Stiftung |
2011 / 2013 | Travel and research scholarships at the Institut National d’Histoire de l’Art, Paris |
2010 – 2010 | Doctoral scholarship by the Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) for a research stay in Paris |
Key areas of research
scandinavian manor houses (18th century)
17th-century french art
political iconography
franco-german cultural transfer
Digital Humanities
Publications
Books |
Das Schloss als Zeichen des Aufstiegs. Die Ausstattung von Vaux-le-Vicomte im Kontext repräsentativer Strategien des neuen Adels im französischen 17. Jahrhundert, Höfische Kultur interdisziplinär (HKi) – Schriften und Materialien des Rudolstädter Arbeitskreises zur Residenzkultur, Heidelberg University Publishing, heiup.uni-heidelberg.de/series/info/hki [forthcoming]. |
Papers |
„Le château de Saint-Cloud dans les récits de voyage de langue allemande à la fin du xviie siècle“, in: Bulletin du Centre de recherche du château de Versailles, 2022, journals.openedition.org/crcv/22879 [im Erscheinen]. |
„L’hôtel de Lauzun et l’imaginaire social. Les décors intérieurs, simple expression du goût d’un financier ?“, in: Grandeur et déclin d’un hôtel parisien. L’hôtel de Lauzun et ses propriétaires au XVIIe siècle. Hg. v. Caroline zum Kolk. Éditions de la FMSH, Paris 2021. |
„Das Schloss als Empfangsort. Überlegungen zu einer Funktion französischer maisons de plaisance und ihrer Bedeutung für das Geltungsstreben neuer Eliten im französischen 17. Jahrhundert“, in: Wissen und Geltung. Interdisziplinäre Beiträge zur Dynamik kulturellen Wissens in Mittelalter und Neuzeit. Hg. v. Benjamin Hübbe, Ronny Kaiser, Frank Jasper Noll, Cornelia Selent, Sabine Spohner. V&R unipress, Göttingen 2019, S. 105–127. |
„Desseins politiques, enjeux artistiques. Les grands décors de Vaux-le-Vicomte“, in: Histoire de l’antiquité à nos jours. Hors-série n° 52 (Vaux-le-Vicomte), Juni 2018. Éditions Faton, S. 38–45. |
„Représentation politique et ambition artistique. Le décor de Charles Le Brun pour la chambre des Muses au château de Vaux-le-Vicomte“, in: Bulletin du Centre de recherche du château de Versailles, 2017, doi.org/10.4000/crcv.14617. |